2takt op ethanol/methanol/nitro - Pagina 2 - Het Scooter Forum
Michelin Winter banden

Ga terug   Het Scooter Forum > Techniek > Opvoeren & Tuning Gevorderden

Antwoord

Discussietools
Oud 27-10-2008, 17:21   #16
Migjen
You finished? Can i go?
Administrator

Migjen's schermafbeelding

Perso Scoot: 62257
Je kan met een membraan gestuurde inlaat ook wel meer toeren draaien dan de sprinters dat van nu doen.

Bijvoorbeeld door meerklepsmembranen te gebruiken. Je creërd een groter oppervlak v. doorlaat, hierdoor hoeven de plaatjes minder te stijgen voor een grote doorgang, hierdoor kunnen ze (logischerwijs) ook weer sneller sluiten.

Zweven v. de kleppen kan dus wel worden tegengegaan, en hierdoor zal het toerental ook zeker hoger kunnen worden dan de 15K die we nu draaien. Tóch is hier een grens, die bij een roterende inlaat véle en vele malen hoger ligt.

Even terug naar jou vraag Sanders, Ik had het over N-methaan.
Migjen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2008, 17:36   #17
Sanders
Moraal M0derator

Sanders's schermafbeelding

Perso Scoot: 49704
Het voordeel van nitromethaan is dat het molecuul zelf al genoeg zuurstof bevat om te verbranden (klein molecuul, 2 zuurstof atomen aanwezig)
Dit komt erop neer dat nitromethaan +- 12 kg minder lucht nodig heeft om goed te verbranden dan benzine per kilogram uitgaansstof.

Dit maakt de A/F (bij een 50:50 verhouding van benzine en nitrom.) ongeveer 0,55
En bij een verhouding van 9:1 word de A/F 0,912
Lijkt me niet al te ver van de originele waarde 1 ofwel?

Het laten coaten van je onderdelen met een andere metaal zou de corrosie problemen aan kunnen pakken (zelfde principe als verchromen)

Blijft het nog steeds veel aanpassen

edit:
een id waar ik ook mee zat:
is de powerjet van een PWK carb aan te sluiten op een andere brandstof bron dan waar de normale sproeier zn brandstof uit haalt.
Dus gewoon een extra tank, met hierin bijvoorbeeld de nitro-brandstof.
Ik zit alleen met op welk toerental ongeveer deze PWK gaat functioneren, want anders mis je het toerental van max vermogen en krijgt je nog een late powerboost zeg maar.
Of word de powerjet ook al fatsoenlijk benuttigd als je het gas helemaal opendraait?

Laatst gewijzigd door Sanders : 27-10-2008 om 18:27.
Sanders is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2008, 18:31   #18
JordiZip
Temporarily banned

JordiZip's schermafbeelding

Perso Scoot: 56118
Valt het ook niet te combineren met lachgas, of krijg je je verhouding dan niet meer goed?
Of lachgas combineren met Ethanol.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martrox
Ik vermeld even dat ik het van een marokkaan gekocht heb. Ik stem op Geert!
JordiZip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2008, 20:30   #19
Sanders
Moraal M0derator

Lach gas is bedoelt voor als tijdelijke injectie.
En is opzich al moeilijk genoeg af te stellen (met de nodige risico's)

Hetzelfde geld voor een permanente andere brandstof, zoals ethanol of methanol.

Gecombineerd, schat ik dat het héél lastig word om goed lopend te krijgen
zonder dat je een suicide blokje in elkaar zet
Oud 27-10-2008, 20:56   #20
MarkdB
Retired

MarkdB's schermafbeelding

als je weet wat je doet kun je dat prima afstellen hoor, bij elke natte set spuit je namelijk brandstof en lachgas in, die in principe in verhouding kloppen.
een scooter met nx/nos injectie kan gewoon puur op de injectie draaien (en goed vermogen leveren) zonder dat je aan de gashendel van de carburateur komt.

waarom kan een membraangestuurde motor niet meer dan 15000 toeren draaien ?
dat heb ik echt nog nooit gehoord.
wat houdt het volgens jullie in dat de kleppen gaan zweven en wat voor problemen krijg je dan ?
als je na het starten de kleppen eruit haalt blijft ie ook gewoon draaien en loopt ie bij hoge toerentallen misschien nog beter ook.
de werking van de uitlaat is belangrijker voor het vullen van de cilinder dan het sluiten van de kleppen.

het enige toerenbegrenzende imo is het gewicht van de zuiger (incl drijfstang, pistonpen, lager etc), zoek eens op maximale zuigerversnelling/zuigersnelheid.

weer even ontopic over andere brandstoffen.
rc nitro brandstof is inderdaad:
- methanol
- olie (bv castrol m50)
- nitro (verschillende percentages tot +/-16%)

vooral de nitro geeft vermogenswinst, daarbij heeft de nitro direct invloed op de levensduur van de motor.

toen ik met een dergelijk mengsel testte gebruikte ik gewoon een half litertje gewone brandstof (euro98 met castrol a747) om het blok een vooral de carb weer schoon te spoelen.
bij de verbranding van nitro komt een zuur vrij dat aluminium aantast, dus ook de cilinder en zuiger moeten goed schoon.

overigens, het enige voordeel wat ik zie ten opzichte van lachgas injectie het gewicht (nos/nx set weegt 5-6 kilo).
als het gewicht niet van belang is kun je imo beter nx pakken.

ps: ik heb even de titel iets aangepast.

Retired
MarkdB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2008, 21:12   #21
Sanders
Moraal M0derator

Wil je zeggen dat bij hogere toerentallen de klepjes overbodig zijn, en de er een constante luchtstroom door de carb gaat?
En dus de sinus functie in principe vervalt hierbij.
Het is mogelijk, als je toeren zo hoog zijn dat; voordat de druk weg kan vallen in je carter; er weer nieuwe lucht aangezogen word.
Echter, met een roterende inlaat heb je hier geen last van, want dan word gewoon druk opgebouwd en lucht aangezogen op elk toerental.
Principieel gezien dan.

Mark, waarom is het volgens jou dan een feit, dat roterende inlaten beter presteren op 2-takt en ook meer toeren aankunnen, als volgens jou het probleem niet bij de kleppen liggen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkdB
overigens, het enige voordeel wat ik zie ten opzichte van lachgas injectie het gewicht (nos/nx set weegt 5-6 kilo).
als het gewicht niet van belang is kun je imo beter nx pakken.
Hier ben ik niet mee eens, als je een betere brandstof goed aan het werken krijgt, ongeacht welke je dan hebt (ethanol, nitromethaan) geeft dit een prestatie winst op elk toerental, gedurende de hele rit.
Daarbovenop kun je nog eens een NX kitje gooien om die extra boost te geven waar nodig, of gooi je normaal gesproken de NX ook van begin tot eind open?
Oud 27-10-2008, 21:20   #22
MarkdB
Retired

heb je misschien onderbouwing voor dat feit ?
volgens mij wordt er in de tweetakt steeds vaker een motor met membraan gebruikt.
(vooral vanwege het vermogen op lage toerentallen, maar ook het piekvermogen valt zeker niet tegen)

membraan werkt imo prima tot 20000 toeren, veel meer kun je niet draaien met een 50cc cilinder, met een 70cc al helemaal niet.

Retired
Oud 27-10-2008, 21:34   #23
Sanders
Moraal M0derator

Heb het vandaag nog ergens gelezen maar kan het nu niet meer terug vinden
Roterende inlaat kan in ieder geval meer toeren aan (dat moge duidelijk zijn), of je hier ook voordeel uit kunt halen? m.a.w. kom je aan die toerentallen, dat is dus iets wat met modelbouw word bewezen: 5cc met 4 pk @ 33000 rpm.
Maar ik vrees dat je gelijk hebt, dat dit absoluut niet haalbaar is met de huidige scooter blokken en cilinders.
Dus een membraam zal voldoen, daar heb je gewoon gelijk in.

Hoe is het piekvermogen van een membraam gestuurd blok dan groter dan van een roterende inlaat? Hoe komt dit?
Oud 27-10-2008, 21:57   #24
MarkdB
Retired

ik weet niet of het zo is, maar als dat het geval is kan dat bijvoorbeeld komen door een langere inlaat periode.

ik zeg dus niet dat ik (altijd) gelijk heb, maar probeer zelf ook eens na te denken in plaats van iets 1x lezen en het zomaar aannemen.
ook bronnen (van internet) kunnen het mis hebben.

met nitro kun je er inderdaad wel 1pk per cc uit trekken (in theorie).
maar om dat er ook echt uit te halen moet je een berg toeren draaien of geen r**t geven om levensduur.

Retired
Oud 27-10-2008, 21:58   #25
Migjen
You finished? Can i go?
Administrator

Een membraan geeft waarschijnlijk meer weerstand dan een inlaat schijf. En bij een roterende inlaat kan je exact bepalen wanneer hij opent en sluit. Met een roterende inlaat is dus meer piekvermogen te scoren, maar een membraan heeft een bredere powerband door variabele timing. Wat in veel gevallen wel lekker is..
Oud 27-10-2008, 22:04   #26
Sanders
Moraal M0derator

Maar een membraam gestuurd blok stel je vervolgens af op een specifiek toerental (dat het meeste vermogen geeft)
Dus wat is precies het voordeel van deze brede powerband, als je op het tegengestelde gaat afstellen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkdB
ik zeg dus niet dat ik (altijd) gelijk heb,
ik zeker ook niet hoor, soms moet k nog lang nadenken over de simpelste dingen.
ik kom er eigenlijk maar net bij kijken,
Maar wat je nu eigenlijk ook toegeeft: met nitro is 1pk/cc theoretisch mogelijk, maakt het heel interesant om naar de brandstof van scooters te kijken. Omdat hier ontzettend veel vermogen inzit
En als je bekijkt wat tegenwoordig op de markt is (3000 euro voor een bicilinder kit) kun je voor 3000 euro ook makkelijk een scooter aanpassen op een andere brandstof, ook om de levensduur te verlengen onder deze omstandigheden

Laatst gewijzigd door Sanders : 27-10-2008 om 22:10.
Oud 27-10-2008, 22:08   #27
MarkdB
Retired

een brede powerband is nodig bij alle motoren zonder variomatic en bij alle motoren waarbij veelvuldig acceleren van belang is (circuit gebruik).
enige waarbij een brede powerband minder belangrijk is, is het sprinten met vario.

daarnaast weet ik nog steeds niet zeker of een roterende inlaat daadwerkelijk meer topvermogen geeft.

Retired
Oud 27-10-2008, 22:16   #28
Migjen
You finished? Can i go?
Administrator

@ een vario transmissie en sprinten wil je inderdaad max vermogen op een constant toerental. Daarbij is een brede powerband totaal niet van belang en kan soms zelfs nadelig uitpakken..
Oud 27-10-2008, 22:18   #29
JordiZip
Temporarily banned

JordiZip's schermafbeelding

Perso Scoot: 56118
Wat zou er eigenlijk aapgepast moeten/kunnen worden aan de spoelers, uitlaat en kop?
Ik neem aan dat als je een mengsel dat 1:1.5 gaat gebruiken je kop drastisch kwa vorm aangepast moet worden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Martrox
Ik vermeld even dat ik het van een marokkaan gekocht heb. Ik stem op Geert!
JordiZip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27-10-2008, 22:24   #30
TomR
aju!

TomR's schermafbeelding

Perso Scoot: 66455
Sowieso is een belangrijk punt wat betreft je kop dat de verbrandingssnelheid verandert (hoeveel hangt af van mengsel), waardoor je MSV waarden veranderen en je hier je squishbreedte op moet afstemmen.
TomR is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.